Brödbak.

2010-01-28 ♥ 15:04:13 | Kategori >> Allmänt | KOMMENTARER (2)

Jag har bakat bröd idag. Behöver jag nämna att jag känner så huslig att jag nästan kräver ett rödrutigt förkläde?  Jag försökte mig på ett hederligt vitt bröd, och sen gick jag bananas och började experimentera lite med linfrö kross och solrosfrön och allt möjligt kul. Allt för att maken ska få ett bröd som är lite mörkare än pappers vitt.  Det gick över förväntan bra! Och detta från en varelse som genuint hatar att baka! (Läs: undertecknad) Jag lagar mat. Jag bakar inte. Punkt. Nåja, inte i vanliga fall.



                                               

              1, Innehåll                           2, Jäst deg.                    3, Färdig jästa limpor.




                             


           4, Gräddade limpor.            5, "Mörkt" Bröd.               6, Smaka lite?




                                                           

                                               7, Fika dax! med nybakat bröd!



Själv äter jag inte mörkt bröd. ( Allt som är mörkare än ordinarie gul/vit är mörkt) Min enorma aversion kan möjligen ha att göra med mindre roliga bröd-minnen från barndomen. Vi hade segel båt och alla som någon gång semestrat på en båt eller husvagn vet att man för det mesta köper mat som håller lite extra länge. Så även i detta fall. Så år efter år, sommar efter sommar fick man äta det där förhatligt vidriga mörka ”nyttiga” brödet som smakade gammal ruff och träputs. Det jäste i munnen likt ett förvridet litet monster som hotade kväva en långsamt. Allt i fiberns och det heliga surbrödets namn. Fy helvete…




Kommentarer
Postat av: Gealach

Skojsigt! Själv stoppar jag i allt i bakmaskinen och trycker på en knapp, det är inte lika husligt.

Men imorgon blir det nutellakakor - kan behövas då jag ska plugga hela helgen... :-D

2010-01-28 @ 16:40:56
URL: http://gealach.blogg.se/
Postat av: Älvan

Ojoj. Själv är jag mer förtjust i att baka och göra godis och efterrätter än i att laga mat. Det överlåter jag med varm hand åt maken.

2010-02-01 @ 15:17:00
URL: http://aelvan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0