Fågelmjölk!

2010-04-27 ♥ 18:24:09 | Kategori >> Allmänt | KOMMENTARER (2)

Sitter och väntar. På att Storlöken, Purjolöken och Gräslöken ska vakna till. (Läs: maken och barnen.)

 

 Under tiden sitter jag och njuter av ätbara barndomsminnen. Min söta Mormor var här idag.
Med sig hade hon en av de få sötsaker som jag verkligen älskar. Fågelmjölk. Nu tänker du ”QUE!?!?!?”
Nå, fågelmjölk är en rak översättning av ungerskans madár tej. Det är en efterätt, en tjock vaniljkräm med mjuka färska hemmagjorda ”maränger” i. Jag kan inte beskriva det på annat sätt. Både mamma och mormor brukade göra det åt mig. Jag minns hur jag satt på mormors landställe, uppe på stora berget på tomten
(som var en bergsknalle på max höjd 4 m) med madár tej i en vit plåtkopp med blå kant.
Att jag satt och lät små, små portioner vackert gul kräm slinka ner i halsen och fylla hela näsan och munnen med en överväldigande smak av vanilj, samtidigt som jag undrade hur många sniglar jag kunde pressa ner i grannes brevlåda. Hur jag lät marängerna pressas upp mot gommen, Det var som om någon hade plockat ner sommar molnen och lagt dem i min kopp. Det var tur att jag var ett vackert barn.
Annars hade jag aldrig blivit förlåten när jag drog i mig 4 liter madár tej på en dag. Som skulle varit till gästerna.

Jag hade nog inte heller blivit förlåten för sniglarna i brevlådan. Grannen kunde inte för sitt liv förstå vem som hade mosat in en hel skurhink med sniglar bland posten.

 

Nu vaknar mina lökar.




                      




Kommentarer
Postat av: caroline

Det ser läskigt ut men låter väldigt gott när du beskriver det.. :)

2010-04-27 @ 18:31:46
URL: http://bjorkhagen.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jag gillar din blogg Tina!!! Härligt med lite underhållande läsning om nån man faktiskt känner :)

kramen

2010-04-27 @ 22:38:31
URL: http://ssturrock.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0