Bara lite annat.

2010-11-14 ♥ 20:32:44 | Kategori >> Allmänt | KOMMENTARER (7)

Livet blir annorlunda när man fått troll barn. Ingen hade väll kunnat tro något annat. Man märker väldigt fort vad som förr var ok helt plötsligt blir väldigt tabu. Man inser också hur vissa ämnen i föräldraskapet är lika känsliga som politik alternativt intimproblem. Amningen och sömn är bland de största ”NONO”s. Det är egentligen ganska sorgligt. Man tycker att de två ämnena är de man borde stödja, hjälpa och ge positiv respons på. Men OH MY, NOOO! Det ska analyseras sönder om varför ”hon gör så” sen blir man bedömd som skitdålig mamma för att man inte gör som alla andra. Eftersom man tror på att något annat, något som kanske inte faller innanför de ordinarie ramarna, faktiskt kan vara det som känns rätt för en själv och ens barn.


Ett annat ämne som är infekterat är Genus. Jag har börjat läsa lite om det. Nämner man genus, eller tänker lite i annorlunda banor får man allt som oftast inte bara en utan ett helt tjog konstiga mothugg. Bara den punkten att jag inte är särdeles överförtjust i färgen rosa, har jag fått ta en del knasiga kommentarer för. Jag gillar inte rosa, så ganska enkelt så klär jag inte heller mina döttrar i den färgen. Det betyder inte att jag systematiskt hatar den, jag tycker bara inte om den. Jag har en del rosa plagg, ja. Och de har haft de kläderna på sig. Men väldigt sällan. Jag har även nämnt det förbigående (både en och tjugo gånger) för släkten att rosa inte är någon stor favorit bland färger. Jag har fått höra att jag är löjlig, töntigt och att jag begränsar mina barn. Hur sjutton man nu begränsar 7 månaders töser enbart för att jag inte klär dem i rosa förundrar mig en heldel. Om jag varit lika avig mot lila, blått eller brunt hade jag fått lika många kommentarer då? Nej, jag tror inte det. Jag säger INTE att jag tycker att andra som klär sina barn i rosa är konstiga eller löjliga. Det är bara det att jag inte gillar det. Punkt.


Vill ni läsa om någon som är vass på det där med genus så tycker jag ni ska besöka http://ladydahmer.blogg.se/index.html eller http://shakti.blogg.se/. Två bloggar som jag gillar väldigt mycket och som fått mig att börja ändra på mitt synsätt. Läser du om genus? Intresserar det dig?




Kommentarer
Postat av: Älvan

Svårt att undvika den diskussionen som tjej i IT-sammanhang. Eller teknologsammanhang.

2010-11-14 @ 21:16:22
URL: http://aelvan.wordpress.com
Postat av: Sabina

Kanske har jag gått på lärarhögskolan alldeles för länge, men ser mig själv som en liten genustant - så jag förstår dig precis Tina! Tycker att det är löjligt att vi en dag som idag fortfarande hänger upp oss på att tjejer ska ha rosa. Fy!



Vi tjejer måste stå upp för varandra och hjälpa varandra, inte trycka ner och hålla på. Tror att man kan göra ett bra jobb även om man gör på olika sätt!



Heja er och era fina tjejer!

2010-11-14 @ 21:32:56
URL: http://vintersmycken.blogspot.com
Postat av: Gealach

Jag måste nog erkänna att jag är lite allergisk mot genussnacket, i alla fall när det går så långt som till att folk som säger sig inte vilja begränsa sina barn, och sedan vägrar köpa rosa till sina döttrar fast de vill ha det.

2010-11-15 @ 08:08:46
URL: http://gealach.wordpress.com
Postat av: Tuffs

Gealach: menar du fast föräldrarna, eller barnen vill ha det? För när barnen själv komemr upp i åldern att de kan önska vad de ska bära är det annan sak tycker jag. Däremot vägrar jag göra dem till små sessor nu bara för "att man ska se vad det är" :P

2010-11-15 @ 08:12:19
URL: http://toratenshi.blogg.se/
Postat av: Gealach

Jag menar att barnen själva vill, men föräldrarna har bestämt att en viss färg inte ska köpas. Då blir det lite märkligt att i nästa andetag säga att man inte vill begränsa barnen.

2010-11-15 @ 20:16:39
URL: http://gealach.wordpress.com
Postat av: Tuffs

Nå, då tänker vi på samma sätt, även om jag kanske uttryckte mig annorlunda :)

2010-11-15 @ 20:50:47
URL: http://toratenshi.blogg.se/
Postat av: Anni

Jag håller med, är så trött på valen "antingen blått eller rosa", gillar massor med andra färger ju! Och pojken min också för den delen :)

2010-11-16 @ 22:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0